روش های جلوگیری از بارداری ناخواسته کدام است؟

پیشگیری از بارداری ناخواسته

یکی از مسائلی که زوج ها در برهه های مختلف زندگی با آن مواجه هستند، بارداری ناخواسته است. خانم ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند آمادگی نداشتن برای تولد فرزند و… مایل به بارداری نباشند. خوشبختانه در این مواقع، روش هایی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته وجود دارد. چنانچه زوجی بخواهند از این روش ها استفاده کنند، بهتر است اطلاعات کافی در مورد آن ها کسب نموده و از اثربخشی و کارایی روش انتخابی خود اطمینان پیدا کنند.

در این مقاله با انواع روش پیشگیری از بارداری ناخواسته و بهترین و موثرترین این روش ها، آشنا خواهید شد؛ تا انتهای مطلب از بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان با ما همراه باشید.

راهکارهای پیشگیری از بارداری ناخواسته

روش های مختلفی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته وجود دارد که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند. برخی روش ها نیز به شکل سنتی و آمیخته با خرافات هستند، بنابراین بهتر است از روش های اصولی و علمی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که راهکارهای پیشگیری از بارداری ناخواسته برای هر فردی متفاوت است؛ در نتیجه باید روش مناسب برای خود را با مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان و یا کارشناس مامایی و آزمایش ژنتیک بارداری انتخاب کنید.

بعضی از این روش ها در کوتاه‌ مدت و برخی دیگر برای مدت طولانی می توانند از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند. روش مناسب برای هر زوج با توجه به عواملی مانند میزان تمایل به فرزندآوری در آینده، وضعیت جسمی، سلامتی و سن افراد، انتخاب شخصی و میزان تمایل افراد به هر روش خاص، کارایی و ایمنی روش ها تعیین می شود.

راهکارهای پیشگیری از بارداری ناخواسته

از روش های اصولی پیشگیری از بارداری ناخواسته می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. برنامه ریزی بر اساس چرخه فیزیولوژیکی بارداری: می توان با در نظر گرفتن چرخه قاعدگی و اجتناب از برقراری رابطه جنسی در هنگام مرحله باروری این چرخه، از بارداری ناخواسته پیشگیری کرد.
  2. کاندوم: کاندوم علاوه بر پیشگیری از بارداری ناخواسته، از انسان در برابر بیماری های مقاربتی نیز محافظت می‌کند. کاندوم دارای انواع مردانه و زنانه بوده و فاقد هورمون است؛ همچنین حمل و استفاده از آن راحت می باشد. 
  3. قرص ضد بارداری خوراکی: مصرف قرص های ضد بارداری یکی از روش های متداول برای پیشگیری از بارداری ناخواسته می باشد. این قرص های کوچک باید یک بار در روز توسط زنان مصرف شوند. قرص های ضد بارداری انواع مختلفی دارند و انتخاب نوع مناسب قرص مهم است.
  4. دستگاه داخل رحمی (IUD): آی یو دی یک دستگاه کوچک به شکل حرف T می باشد که از متریال پلاستیک و مس ساخته شده و حاوی هورمون پروژسترون است. این دستگاه داخل رحم زنان قرار می گیرد و یک روش طولانی مدت برای پیشگیری از بارداری ناخواسته به شمار می رود. 
  5. ایمپلنت پیشگیری از بارداری: این نوع ایمپلنت یک میله کوچک و انعطاف پذیر است که در زیر پوست بازوی زن قرار می گیرد و با آزاد کردن نوعی هورمون پروژسترون از رها شدن تخمک و ضخیم شدن موکوس دهانه رحم جلوگیری کرده و به این طریق مانع از بارداری می شود.
  6. تزریق ضد بارداری: در این تزریق ها یک نسخه مصنوعی از هورمون پروژسترون را به صورت عضلانی به خانم ها تزریق می کنند. در طول 12 هفته پس از تزریق، هورمون به آهستگی در جریان خون آزاد شده و از بارداری ممانعت می کند.
  7. قرص های ضد بارداری اضطراری: در مواردی که به هر دلیلی از سایر موارد پیشگیری استفاده نشده و اسپرم وارد بدن زنان شده است، می توان از قرص های ضد بارداری اضطراری استفاده کرد.
  8. حلقه های ضد بارداری: در این روش یک حلقه پلاستیکی که دارای خاصیت انعطاف پذیری است، در واژن زنان قرار می گیرد؛ این حلقه کوچک هورمون ‌هایی را برای پیشگیری از بارداری ناخواسته، در بدن آزاد می ‌کند.
  9. دیافراگم: این وسیله به شکل گنبدی است و از جنس سیلیکون ساخته شده است و با قرار گرفتن در داخل واژن، از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند. 
  10. عقیم سازی: در عقیم سازی، از طریق جراحی توانایی تولید مثل فرد را از بین می برند. این روش یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته به شمار می رود. 

بهترین روش پیشگیری از بارداری ناخواسته چیست؟

بهترین روش پیشگیری از بارداری ناخواسته برای هر زوج با توجه به اولویت آنها، سن افراد، وضعیت سلامتی آن ها و غیره متفاوت است و باید توسط یک متخصص زنان و زایمان یا کارشناس مامایی تعیین شود. همچنین با توجه به اینکه هدف شما فقط پیشگیری از بارداری در کوتاه مدت است، یا به دنبال یک روش بلند مدت هستید؛ بهترین روش انتخابی، متفاوت خواهد بود.

اما یکی از موثرترین و ایده ال ترین راه های پیشگیری از بارداری ناخواسته به ویژه بعد از ورود اسپرم در بدن زنان، جایگذاری آی یو دی توسط پزشک می باشد.

آی یودی یک وسیله T شکل است و دو نوع مختلف دارد. آی یودی های هورمونی به تدریج هورمون پروژسترون آزاد می کند و با این کار از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می کند. در حالی که ای یو دی مسی، با نامناسب کردن رحم برای حضور اسپرم، از بارداری پیشگیری می کند. حتما در مورد ناباروری و سقط بیشتر بخوانید.

بهترین روش پیشگیری از بارداری

مطالعه بیشتر: سل فری

روش اورژانسی جلوگیری از بارداری ناخواسته چیست؟

برای جلوگیری از بارداری ناخواسته اورژانسی، می توان از سه روش زیر کمک گرفت:

مصرف قرص‌ های اورژانسی (ECPS)

در این روش باید طی 5 روز پس از رابطه، یا 120 ساعت پس از آن، از قرص های لوونورژس و اولیپریستال استات در دوزهای مناسب استفاده کرد.

مصرف قرص‌ های ضد بارداری ترکیبی (Yuzpe)

در این روش از قرص های ضد بارداری ترکیبی به صورت مصرف دو دوز، استفاده می شود. این داروها شامل اتینیل استرادیول و لوونورژسترول می باشند. 

استفاده از دستگاه آی یو دی

یکی دیگر از راه های جلوگیری از بارداری به صورت اورژانسی که بسیار موثر نیز می باشد؛ استفاده از IUD است. از این روش باید طی پنج روز اولیه پس از رابطه جنسی محافظت نشده، استفاده شود. استفاده از آی یو دی نه تنها می تواند یک روش اورژانسی و سریع برای پیشگیری از بارداری ناخواسته باشد، بلکه به عنوان یک روش موثر بلند مدت نیز قابل اعتماد است. آی یو دی با تغییر در ساختار شیمیایی اسپرم و تخمک، منجر به از بین رفتن خاصیت باروری آنها می شود. 

جلوگیری از بارداری ناخواسته با قرص ال دی

قرص ال دی از جمله قرص های ضد بارداری هورمونی است که نسبت به قرص ‌های قدیمی ‌تر میزان کمتری هورمون در خود دارد. به همین دلیل این قرص برای افراد حساس عوارض کمتری به دنبال داشته و در صورت استفاده مکرر و طولانی مدت، مشکلات کمتری ایجاد می ‌کند.

به طور کلی قرص‌ های هورمونی ضد بارداری در دو دسته جای می گیرند. یک دسته قرص های حاوی استروژن و پروژسترون هستند و دسته دیگر قرص های دارای هورمون پروژسترون می باشند. این قرص ها موجب به تعویق انداختن بارداری در زنان می شوند.

جلوگیری از بارداری ناخواسته بدون قرص

ممکن است به دلایل مختلف مانند عوارض دارویی، بسیاری از زنان تمایل به مصرف قرص نداشته باشند؛ در چنین مواردی می توان از سایر روش های پیشگیری استفاده کرد. از روش های پیشگیری از بارداری ناخواسته که در آن ها نیاز به مصرف قرص وجود ندارد؛ می توان به استفاده از انواع کاندوم مردانه و زنانه، استفاده از آی یو دی، استفاده از ایمپلنت ضد بارداری، دیافراگم و حلقه های واژینال و همچنین تزریق های ضد بارداری اشاره کرد. استفاده از کاندوم علاوه بر پیشگیری از بارداری ناخواسته، از افراد در برابر بیماری های مقاربتی محافظت می کند.

سوالات متداول پیشگیری از بارداری ناخواسته

  • روش های اورژانسی ضد بارداری کدامند؟

روش های اورژانسی ضد بارداری شامل روش دارویی و غیر دارویی هستند. استفاده از قرص های ضدبارداری و قرص های ترکیبی و همچنین استفاده از آی یو دی از جمله روش های اورژانسی و سریع برای پیشگیری از بارداری ناخواسته هستند.

  • بهترین روش پیشگیری از بارداری ناخواسته چیست؟

با توجه به اینکه شرایط بدنی افراد و ترجیحات آن ها متفاوت است؛ نمی توان یک روش را برای همه افراد پیشنهاد کرد.  در واقع این کار باید توسط پزشک و پس از در نظر گرفتن تمام شرایط، انجام شود. از جمله روش های پرطرفدار و موثر ضد بارداری می توان به کاندوم و جای گذاری آی یو دی در رحم زنان اشاره کرد.

  • آیا احتمال خطا در روش های پیشگیری از بارداری ناخواسته وجود دارد؟

بله، با وجود استفاده از انواع روش های ضد بارداری، بازهم امکان خطا وجود دارد و ممکن است بارداری رخ دهد.

جمع بندی پیشگیری از بارداری ناخواسته

یکی از چالش هایی که بسیاری از زوج ها با آن مواجه هستند؛ پیشگیری از بارداری ناخواسته است. خوشبختانه روش های متعددی برای پیشگیری وجود دارند که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. به یاد داشته باشید بهترین و موثرترین روش آن روشی است که توسط پزشک زنان و زایمان و با توجه به بررسی معیارهای مختلف به شما پیشنهاد می شود. روش های ضد بارداری شامل روش های دارویی و غیر دارویی می باشند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. همچنین برخی روش ها کوتاه مدت بوده و برخی دیگر می توانند در طولانی مدت از بارداری پیشگیری نمایند.

5/5 - (2 امتیاز)

Mohaddeseh Karimi

دانشجوی ژنتیک دانشگاه اصفهان| آنالیزور آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کاریوژن

1 Comment

  1. مقاله فوق العاده مفید بود، به نظرم حتما باید هر کسی این مقاله رو مطالعه کنه

Comments are closed.