تشخیص زودهنگام سرطان روده ارثی

سرطان روده ارثی (6 مورد از علائم ابتلا + 7 راه پیشگیری)

سرطان روده ارثی از جمله بیماری های خطرناک و کشنده است که روند تشخیص و درمان آن می بایست در اسرع وقت انجام گردد. به منظور ارزیابی وضعیت بیمار مبتلا به سرطان روده روش های تشخیصی مختلفی وجود دارد که در بهترین و مجهزترین آزمایشگاه ها، آزمایش‌های مربوط به تشخیص سرطان روده انجام می‌شود. با ما در بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان همراه باشید تا در مورد سرطان روده ارثی مطالب مفیدی را به شما ارائه دهیم.

سرطان روده ارثی

5 تا 10 درصد از سرطان ها ارثی هستند، که به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان، تشخیص زودهنگام می‌تواند موثر باشد که بر این اساس بررسی ژنتیک در خانواده به تشخیص و پیشگیری کمک بسزایی می‌کند‌‌. در حقیقت چنین افرادی با خطر بروز سرطان مواجه هستند که با بررسی ژنتیک آن‌ها می‌توانیم میزان خطر بروز سرطان را تشخیص دهیم.

جالب است بدانید خطر بروز سرطان با وجود سوابق ژنتیکی در افراد مختلف متفاوت است. بر حسب آن به افراد پیشنهاد می‌کنیم که با تومورمارک‌های مختلف چکاپ های دوره‌ای را انجام دهند، تا در صورت وجود سرطان بتوان آن را با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان درمان نمود. در صورت آنکه فرد بخواهد دارو مصرف نماید، بدلیل آنکه داروها گران قیمت هستند و زمان از دست می رود، می توان با بررسی ژنتیکی، ژن های که داروهای سرطان را متابولیسم می کنند شناسایی و اینکه دارو با چه دوزی به بیمار داده شود از لحاظ ژنتیکی بررسی و به بیمار داده شود.

علائم سرطان روده ارثی

علائم سرطان روده ارثی

تا اینجا با بیماری سرطان روده ارثی آشنا شدید. در این قسمت می خواهیم علائم مربوط به سرطان روده ارثی را بررسی کنیم و راه های تشخیص سرطان روده را بشناسیم که در زیر با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • کاهش وزن ناگهانی
  • مدفوع رشته‌ای طولانی و باریک
  • شکم درد طولانی که به شکل مزمن در می‌آید.
  • کم خونی ناشی از فقر آهن
  • خونریزی به رنگ قرمز
  • حس نیاز به تخلیه روده، در حالیکه مدفوعی خارج نمی‌شود.

موارد بالا علائم اولیه سرطان روده ارثی است. به صورت کلی اگر هر یک از این علائم را در خود دیدید، نگران نشوید. اما از مراجعه به پزشک متخصص غافل نشوید.

چگونه از سرطان ارثی جلوگیری کنیم؟

اگر در خانواده کسی به سرطان روده مبتلا شود، خوب است که دیگر اعضای خانواده نگران سرطان روده ارثی باشند. در زیر روش های پیشگیری از سرطان روده ارثی را بررسی خواهیم کرد:

  • غربالگری
  • کاهش وزن
  • کاهش مصرف گوشت قرمز و بقیه محصولات گوشتی
  • مصرف کلسیم و ویتامین D و مولتی ویتامین های حاوی ویتامین B9
  • دوری از فضای استرس زا
  • ترک سیگار و مصرف الکل
  • فعالیت جسمی و تمرینات ورزشی منظم

شکم درد از علائم سرطان روده

انجام غربالگری، اولین راه پیشگیری از سرطان روده ارثی است. از آن جا که افراد بالای 45 سال بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند، بد نیست که آزمایش‌های زیر را انجام دهند و از بابت سلامتی روده خود اطمینان حاصل کنند.

  • کلونوسکوپی را هر 10 سال یک بار انجام دهند.
  • برای پیشگیری و تشخیص سریع سرطان روده ارثی انجام سیگموئیدوسکوپی را هر 5 سال یکبار پیشنهاد می کنیم.
  • انجام آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع که بهتر است هر سال یکبار انجام شود.
  • آزمایش خون مخفی در آزمایش مدفوع

آزمایش ژنتیک سرطان روده ارثی بزرگ

با توجه به این که چندین روش در جهت تشخیص سرطان روده ارثی وجود دارد، برای هر فردی یک روش انتخاب می شود. البته انتخاب روش های تشخیصی اتفاقی و بدون دلیل خاص انجام نمی شود. بلکه وضعیت بیمار و شرایطی که تجربه می کند در انتخاب نوع روش تشخیص سرطان روده و میزان پیشروی آن اثر گذار است.

مطلب پیشنهادی: آزمایش سل فری

هر کدام از راه‌های تشخیص سرطان روده ارثی، مزایا و معایب، محدودیت‌ها و امکانات مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل پزشک متخصص با توجه به شرایط بالینی افراد بیمار و نیز نوع اطلاعاتی که درصدد کسب آن‌هاست یکی از روش‌های تشخیصی را انتخاب می‌کند. برای مثال فردی که دارای علامت ها و نشانه‌های سرطان روده است باید یکسری آزمایش را انجام دهد، در صورتی که فردی بدون علامت باشد متفاوت است. فرد بدون علامت صرفاً برحسب سابقه خانوادگی و وراثت دست به انجام غربالگری می زند تا مورد ارزیابی های دقیق گیرد.

راه های پیشگیری از سرطان روده

آیا سرطان روده کشنده است؟

اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بیماری یعنی زمانی که پیشرفتی نکرده است، تشخیص داده شود، کشنده نیست! به عبارت دیگر شناسایی بیماری سرطان روده در مراحل اولیه شانس درمان بیشتری دارد، به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان بر انجام غربالگری‌های منظم تاکید دارند. با این حال نباید تصور کرد که اگر سرطان دیرتر تشخیص داده شود، درمان انجام نمی‌شود و حتما این بیمای کشنده است!

خوب است بدانید که سرطان روده بزرگ یا همان سرطان کولون، در بروز برخی شرایط، خطرناک‌تر می‌شود که در زیر با عوامل تشدید کننده بیماری سرطان روده ارثی آشنا می‌شویم:

1. فاکتور سن

ممکن است فرد در هر سنی به بیماری سرطان روده مبتلا شود و واقعیت این است که ابتلا به سرطان سن خاصی ندارد، اما بیشتر مبتلایان به سرطان کولون، افراد بالای سن 50 هستند.

2. فاکتور سابقه بیماری سرطان کولورکتال

اگر سرطان کولورکتال با جراحی از بدن برداشته شود، امکان بروز سرطان روده بزرگ یا راست روده چند برابر می‌شود. در این شرایط معمولا پزشک متخصص، به علائم مختلف بیمار توجه ویژه‌ای دارد تا اگر علامتی از این بیماری مشاهده کرد، سریعا برای درمان اقدام کند.

1. فاکتور سابقه خانوادگی

اگر در روابط خونی خوشاوندی که به اصطلاح به ان روابط نسبی گفته می‌شود، بیماریی سرطان روده بزرگ وجود داشته باشد، خطر ابتلا برای افراد دیگر هم افزایش پیدا می‌کند.

2. فاکتور روده التهابی

ایجاد بیماری‌های مربوط به روده مثل کویت الستراتیو و کرون، خطر ابتدا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

3. سابقه بیماری دیابت

بیماری دیابت زمینه‌ساز بروز برخی از سرطان‌ها مثل سرطان روده بزرگ می‌شود.

4. سابقه درمان بیماری با پرتودرمانی

ممکن است پرتو درمانی شکم که برای درمان سرطان‌های قبلی انجام شده است، احتمال بروز سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. بنابراین پرتو درمانی باید با توجه بیشتری انجام شود و بیمار به صورت ویژه تحت مراقبت و آزمایش‌های دوره‌ای باشد.

5. فاکتور ژنتیک

بعضی از جهش‌های ژنتیک بعد از گذشت سال‌ها، در چند نسل بعد بروز می‌کند. برخی از این جهش‌های ژنتیکی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌ها یا بیماری‌های مختلف را افزایش دهد.

ژنتیک یکی از عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ

6. سابقه رژیم غذایی ناسالم

منظور از تغذیه ناسلام استفاده از غذاهای پرچرب و کم فیبر است. همین‌طور طبق آمار جهانی، افرادی که گوشت زیادی در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند.

7. سابقه سبک زندگی بدون ورزش

بی‌تحرکی هم یکی از عوامل افرایش درصد ابتلا به بیماری سرطان کولون است. پس ورزش کردن به صورت منظم می‌تواند درصد ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

8. سابقه چاقی

داشتن اضافه وزن یکی از عواملی است که به بروز بیماری سرطان کمک می‌کند. سعی کنید با ورزش و رژیم غذایی سالم به وزن خود توجه کنید.

9. سابقه مصرف سیگار

سیگار کشیدن یا مصرف هر گونه دخانیات در وهله اول در بروز و در قدم‌های بعدی در تشدید بیماری سرطان اثر می‌گذارد.

10. سابقه مصرف الکل

استفاده از مشروبات الکلی، افراد را در معرض بروز بیماری سرطان روده بزرگ قرار می‌دهد.

سوالات متداول سرطان روده ارثی

سرطان روده بزرگ ارثی است؟

سرطان روده می‌تواند ارثی باشد، به همین دلیل افرادی که یکی از اعضای خانواده‌شان مبتلا به سرطان می‌شوند؛ لازم است حتما آزمایش‌های دوره‌ای برای تشخیص زود هنگام را انجام دهند.

سرطان از پدر به ارث میرسد یا مادر؟

سرطان می‌تواند از پدر یا مادر به ارث برسد ولی در برخی سرطان‌ها، زنان بیشتر انتقال دهنده سرطان به فرزندانشان هستند.

جمع بندی سرطان روده ارثی

آن چه در این مقاله خواندید:

  • سرطان روده ارثی باید در کم‌ترین زمان ممکن تشخیص داده شود، بنابراین از آزمایش‌های دوره‌ای برای شناخت وضعیت خود استفاده کنید.
  • از علائم پیشگیری سرطان روده ارثی می توان به این موارد اشاره کرد: کاهش وزن ناگهانی، مدفوع رشته‌ای، شکم درد، کم خونی ناشی از فقر آهن و غیره.
  • راه های پیشگیری از سرطان ارثی عبارت است غربالگری، کاهش وزن، کاهش مصرف گوشت، ترک مصرف دخانیات و غیره.
4.4/5 - (7 امتیاز)