روش های تست هویت (paternity) | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

روش های تست هویت (paternity)

روش های تست هویت (paternity)

این ذهنیت در میان عموم مردم وجود دارد که از تست هویت تنها برای یافتن رابطه پدر مادری با فرزندان استفاده می شود. اما این مورد، تنها یکی از کاربردهای تست paternity بوده و چندین کارایی دیگر دارد. در ادامه بیشتر با روش های تست هویت (paternity) آشنا میشویم:

تعیین هویت جنین
بررسی وضعیت همسان بودن دوقلوها
تعیین شباهت از طریق نسبت های خونی بین فرد با پدر، پدربزرگ و کلیه اقوام پدری
در امور جنایی همانند قتل و یا تجاوزهای جنسی
امور مربوط به مهاجرت برای کشورهایی که تست هویت را الزامی می دانند.
یافتن خانواده اجساد گمشده و سربازان مفقودالاثر
مشکلات جابجا شدن نوزاد بعد از تولد
و…

روش های تست هویت (paternity) | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

paternityروش های انجام تست paternity:

در این روش، یک نمونه کوچک از بدن دو فرد همانند خون، بافت های استخوانی، رشته موی کامل به همراه فولیکول، و حتی بزاق دهان و… مورد بررسی را تحت آزمایش قرار داده براساس نتیجه به دست آمده مشخص می گردد آیا این دو فرد با یکدیگر رابطه خویشاوندان دارند یا خیر. به طور کلی برای تست هویت روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به اختصار به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت:

تست paternity به کمک استخراج DNA

همانگونه که می دانید هر فرزند، نیمی از ژنوم خود را از پدر و نیمی دیگر از مادر به ارث خواهد برد. حال مقایسه توالی ژنتیکی او با توالی ژنتیکی پدر و یا مادر، بهترین روش برای تشخیص هویت خواهد بود. مهمترین ابزار در این زمینه، استفاده از نشانگرهای مولکولی و یا ژنتیکی است. در ژنوم هر فرد، توالی های تکرار شونده ای وجود دارد که تعداد آن ها میان افراد مختلف متفاوت خواهد بود و همین امر، یکی از موارد ایجاد تفاوت در تنوع ژنتیکی و تشخیص میان انسان ها است.

در فرزندان، با توجه به توارث ژنتیکی به صورت نیمی از پدر و نیمی از مادر، این توالی ها شبیه والدین خواهد بود. حال اگر بعد از تست هویت به کمک آنالیز DNA مشخص شد که فرزند حتی در یک سکانس با والد خود تفاوت دارد، به این معنا است که رابطه خویشاوندی میان آن ها وجود ندارد. نشانگر های مورد استفاده در این زمینه شامل نشانگرهای مبتنی بر PCR ، STR مبتنی بر توالی های کوتاه تکرار شونده ، RFLP و VNTR هستند. پرکاربردترین روش در تست ، استفاده از DNA هسته ای است چرا که برای تعیین رابطه فرزند هم با پدر و هم با مادر کاربرد دارد.

استفاده از ژنوم میتوکندری برای تست paternity

در بدن هر انسان، دو نوع ژنوم وجود دارد. مهمترین و اصلی ترین ژنوم، در هسته سلولی است که تحت عنوان DNA از آن یاد می شود. اما نوع دوم ژنوم، در میتوکندری وجود داشته و تنها از مادر به فرزندان منتقل خواهد شد.

آنالیز این ژنوم نیز یکی دیگر از روش های تست paternity است. شباهت ژنوم میتوکندری بین مادر و فرزند، می تواند رابطه خویشاوندی میان آن ها اثبات کند. این روش اگر چه ساده تر از روش آنالیز DNA است اما چون برای هر دو والد کاربرد نداشته و نمی توان روابط پدر فرزندی را کشف نمود، در اولویت دوم قرار دارد.

تست paternity به کمک کروموزوم Y

در این روش باید کروموزوم Y برای تست هویت مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه این کروموزوم تنها از والد پدری منتقل می شود، در نتیجه برای تعیین رابطه پدر پسری مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که تنها نسبت پدری مورد شک باشد، بهتر است سراغ این روش برویم که هزینه و زمان کمتری نیاز خواهد داشت.

تست paternity در دوران جنینی:

واقعیت تلخ این است که گاها به دلیل اختلافات بین همسران، امور قانونی به میان آمده و لازم است تست هویت جنین که در رحم مادر وجود دارد انجام گیرد. خوشبختانه علم در این زمینه نیز به کمک انسان آمده و تست paternity را با کمک روش هایی، برای تعیین هویت جنین عملی نموده است. برای این منظور دو روش وجود دارد:

تست هویت در جنین به روش غیر تهاجمی

در این روش که از هفته هشتم بارداری به بعد انجام می گیرد، خون مادر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در طول دوران بارداری، مقداری از DNA فرزند در خون مادر وجود دارد. در نتیجه با استخراج خون مادر می توان DNA جنین را با پدر و مادر مقایسه نمود. با توجه به اینکه در این روش نمونه گیری بافتی انجام نمی شود، لذا به عنوان روش غیر تهاجمی شناخته شده است.

تست هویت جنین به روش تهاجمی

این روش براساس نوع نمونه گیری، در زمان های مختلف انجام خواهد گرفت. اگر قرار است از پرزهای کوریونی (CVS) استفاده شود، نمونه گیری در بازه زمانی هفته 13-10 بارداری و اگر قرار است مایع آمینوتیک را آنالیز کنند، لازم است نمونه گیری در هفته های 24-14 صورت گیرد.

 


آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس: اصفهان، چهارراه آپادانا، جنب بانک تجارت، مجتمع تندیس، طبقه 1

تلفن: 03136412290 – 03136412291 – 09139596095

صفحه اینستاگرام آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

ارتباط در واتساپ


بیشتر بخوانید:

نقش ژنتیک در کمبود ویتامین دی

بیماری ژنتیکی لوپوس چیست؟

مشاوره ژنتیک مناسب چه کسانی است؟

نقش ژنتیک در هوش و استعداد کودکان

بیماری پارکینسون و زمینه ژنتیکی

به این نوشته امتیاز دهید: