آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | ارثی بودن سرطان در افراد خانواده

ارثی بودن سرطان در افراد خانواده

ارثی بودن سرطان در خانواده

در خانواده هایی که یک ژن جهش یافته ارثی وجود دارد احتمال ارثی بودن سرطان در خانواده مطرح می شود. با این حال اکثر افرادی که دچار سرطان می‌شوند سابقه ارثی بودن سرطان در خانواده آنها وجود ندارد و دارای ژن جهش یافته نیستند.

در اکثر موارد سرطان در میان افراد مسن رخ می‌دهد و یک بیماری شایع است. نیمی از مردم ساکن بریتانیا در طول زندگی خود دچار سرطان می‌شوند و در برخی از خانواده ها حداقل یک نفر که دچار سرطان شده است حضور دارد.

حضور دو نفر در میان خویشاوندان که در سنین بالای ۶۰ سال دچار سرطان شده اند به معنای ارثی بودن سرطان نیست بلکه سرطان ارثی به دو فاکتور مهم بستگی دارد که به شرح زیر می باشند:

چه کسی از اعضای خانواده دچار سرطان شده اند؟

در چه سنی بیماری سرطان و تشخیص داده شده است؟

هر چه تعداد افرادی که دچار ۱۹ سرطان یا انواع مرتبط آن شده‌ اند در خانواده بیشتر باشد و آنها در سنین پایین دچار این بیماری شده باشند احتمال ارثی بودن سرطان در خانواده آنها بیشتر است و مسئله جهش ژنتیکی ارثی تقویت می شود.

به خاطر داشته باشید که سرطان در افرادی که ۶۰ سال به بالا سن دارند شایع تر و در افراد جوان نادر تر است. به همین دلیل سرطان در افراد مسن کمتر به جهش ژنتیکی ارثی ارتباط پیدا می‌ کند اما در جوانان این مسئله بیشتر تایید می شود.

بیشتر بدانید : ارثی بودن سرطان چقدر حقیقت دارد ؟

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | ضرورت مشاوره ژنتیک در درمان بیماری ژنتیکی

آیا در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان زیاد است؟

اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان زیاد است بهتر است هر چه زودتر با متخصص ژنتیک مشورت کنید. متخصص ژنتیک نظر از شما درباره سابقه خانوادگی و تعداد افرادی که در خانواده شما دچار سرطان شده اند سوال می پرسد و در صورتی که به این تصور برسد که شما در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارید درخواست انجام آزمایش ژنتیک را خواهد داد.

در صورتی که پس از انجام آزمایش، جهش ژنتیکی در شما تایید شد مشاور ژنتیک می‌تواند میزان احتمال ابتلا به سرطان را در شما تعیین کند. همچنین ممکن است به شما پیشنهاد دهد که به صورت منظم آزمایشات غربالگری را انجام دهید تا ریسک ابتلا به سرطان در شما کاهش پیدا کند.

در صورتی که احساس می کنید به مشاوره با متخصص ژنتیک نیاز دارید به صفحه آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کاریوژن مراجعه کنید.

1/5 - (1 امتیاز)