آیا سرطان معده ارثی است؟

آیا سرطان معده ارثی است؟

آیا سرطان معده ارثی است؟

معمولاً سرطان معده در سلول های تولید کننده مخاط که دیواره معده را می پوشانند به وجود می آید. سرطان معده یک اختلال شایع است که متاسفانه تعداد زیادی از افراد و خانواده‌ ها را درگیر کرده است. سرطان معده ارثی اختلالی است که در میان مردان شایع تر از زنان است و افرادی که ۵۰ سال به بالا سن دارند را بیشتر درگیر می کند.

اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان معده وجود دارد و ارثی بودن این اختلال باعث نگرانی تان شده است این مقاله را از دست ندهید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنیم.

چگونه سرطان معده ارثی تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص سرطان معده در ابتدا از شما درباره علائم و نشانه هایی که دارید سوال می پرسد سپس به انجام معاینه جسمانی می ‌پردازد. به طور کلی تشخیص قطعی سرطان معده به صورت زیر انجام می شود:

  • در یک روش از آندوسکوپی برای تشخیص استفاده می شود. آندوسکوپی یکی لوله باریک است که در قسمت سر آن یک دوربین نصب شده و از طریق گلو وارد معده می شود. تصاویر ارسال شده از طریق دوربین روی صفحه مانیتور نمایش داده می ‌شود و پزشک می تواند وجود علائم و نشانه های سرطان را مشاهده کند.
  • در صورتی که پزشک به یک یا چند قسمتی از معده مشکوک شده باشد درخواست انجام بیوپسی را خواهد داد تا بافت تهیه شده از معده در آزمایشگاه ارزیابی شود و نتیجه نهایی اعلام گردد.
  • گاهی اوقات برای تشخیص سرطان معده از سی تی اسکن استفاده می شود تا تصاویر به دست آمده از معده به طور دقیق ارزیابی شوند و تشخیص سرطان معده تایید یا رد شود.

آیا پیشگیری از سرطان معده امکان پذیر است؟

نمی ‌توان به طور قاطع گفت که یک روش خاص در پیشگیری از بروز سرطان معده ارثی تاثیر گذار است اما شما می توانید با رعایت چند نکته مهم ریسک بروز آن را کاهش دهید. این نکات به شرح زیر می باشند:

  • رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و میوه های تازه می تواند ریسک بروز سرطان معده را کاهش دهد.
  • مصرف مرکبات مانند گریپ فروت، لیمو و پرتقال در حفظ سلامت بدن و دستگاه گوارش نقش مهمی را ایفا می کند.
  • سعی کنید در رژیم غذایی خود بیشتر از غلات کامل، نان و حبوبات استفاده کنید.
  • مصرف مکمل های آنتی اکسیدان مانند ویتامین A ،C و E و سلنیوم می تواند ریسک بروز سرطان معده را کاهش دهد.
  • اگر دچار اضافه وزن هستید سعی کنید هر چه زودتر وزن خود را به سطح ایده‌ آل برسانید.
  • اگر از دخانیات استفاده می ‌کنید باید هر چه زودتر نسبت به ترک آن اقدام نمایید.

آیا من در معرض خطر سرطان معده ارثی قرار دارم؟

درصد کمی از سرطان های معده شامل سرطان معده ارثی است اما اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان معده و سرطان سینه وجود دارد به این فاکتورها توجه کنید چرا که ممکن است ریسک ابتلا به سرطان معده ارثی در شما بالا باشد. انجام مشاوره ژنتیک و آزمایش ژنتیک برای تشخیص ژن های جهش یافته عامل سرطان معده می تواند به شما برای پیشگیری از این بیماری کمک کند.


آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کاریوژن

آزمایشگاه تخصصی NGS و سرطان

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کاریوژن، افتخار دارد که کلیه ی خدمات ژنتیک سرطان را به شما عزیزان ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

2.7/5 - (3 امتیاز)