آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | آزمایش‌‌ ژنتیکی تشخیص سرطان پستان ارثی

آزمایش‌‌ ژنتیکی تشخیص سرطان پستان ارثی

آزمایش‌‌ ژنتیکی برای تشخیص خطر بروز سرطان پستان ارثی چیست؟

آزمایش‌‌ ژنتیکی تشخیص سرطان پستان | آزمایش‌‌های ژنتیکی پژوهش‌هایی هستند که به دنبال ژن‌های تغییر یافتۀ وراثتی‌ می‌گردند، که خطر ابتلا به سرطان‌های معینی را در شما افزایش می‌دهند. این نوع آزمایش‌ها نشان می‌دهند که آیا در یک خانواده خطر ابتلا از ژن‌ها منتقل شده است یا خیر؟

اگرچه آزمایش‌های ژنتیک بسیار پیچیده است، ولی تنها به یک نمونۀ خون نیاز دارد. آزمایش بررسی خطر سرطان پستان و تخمدان، شامل جست‌وجو برای ژن‌های جهش یافتۀ BRCA-2 , BRCA-11 است. جست‌وجوی یک ژن جهش یافته گاه چندین هفته طول می‌کشد. بنابراین، نتیجۀ آزمایش شما، بلافاصله آماده نخواهد شد.

پیش از انجام آزمایش ژنتیکی تشخیص سرطان پستان ،‌ به چه چیزهایی باید فکر کنید؟

  1. محدودیت‌های آزمایش
  2. فایده‌ها و زیان‌های آزمایش
  3. آیا کسب این اطلاعات باعث می‌شود در مراقبت‌های پزشکی‌ام تغییراتی ایجاد کنم؟
  4. محدودیت‌های این آزمایش چیست؟

جواب آزمایش سرطان پستان و تخمدان، منحصر به یک جواب سادۀ بله یا خیر نیست، اگر در آزمایش مشخص شود که در شما ژنی جهش یافته است، به این معناست که در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید، ولی به شما نمی‌گوید که چه موقع مبتلا می‌شوید یا اصلاً مبتلا می‌شوید یا خیر. اگر هم جهشی پیدا نشود، باز هیچ ضمانتی وجود ندارد که مبتلا نشوید.

 آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | پیش از انجام آزمایش ژنتیکی تشخیص سرطان پستان ،‌ به چه چیزهایی باید فکر کنید؟چه کاری می‌توانم انجام دهم اگر دریابم که ژن جهش یافتۀ ارثی دارم؟

می‌توانید تصمیمی بگیرید که خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و یا زودتر از مبتلا شدن، خود آگاه شوید؛ برای آگاهی از این امر و اخذ تصمیم، لازم نیست آزمایش بدهید.

افزایش مراقبت‌. بهتر است بیش‌تر مراقب و گوش به زنگ باشید. این مراقبت‌ها شامل معاینه‌های منظم لگن و پستان، ماموگرام‌ها، MRI پستان، معاینۀ شخصی پستان، آزمایش‌های سونوگرافی از پستان‌ها و تخمدان‌ها و آزمایش خون است.

جراحی کاهش‌دهندۀ خطر. این جراحی که به آن جراحی پیشگیرانه می‌گویند، زمانی انجام می‌شود که پستان‌ها یا تخمدان‌های سالم زنی را، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، برمی‌دارند. شما شاید بخواهید با پزشک یا متخصصان دیگر در مورد این جراحی صحبت کنید.

با چه کسی می‌توانم صحبت کنم؟

کسی که قصد انجام آزمایش ژنتیک دارد، بهتر است پس از اخذ تصمیم در مورد انجام آزمایش با پزشک متخصص و یا متخصص ژنتیک مشورت کند.

بیشتر بخوانید : تاثیر ژن ها در ابتلا به سرطان پستان

تماس با ما

به این نوشته امتیاز دهید: