آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | چطور ژن ها باعث بروز سرطان می شوند ؟

چطور ژن ها باعث بروز سرطان می شوند ؟

چگونه ژن ها باعث سرطان می شوند؟

درون هر یک از سلول های بدن ما یک ساختار وجود دارد که به آن نوکلئوس گفته می شود و وظیفه کنترل هسته سلول را بر عهده دارد. درون نوکلئوس ۲۳ جفت کروموزوم قرار دارد که از ژن ها ساخته شده‌اند.

ژن به پیام‌های رمز دار گفته می‌شود که به سلول ها نحوه عملکردشان را توضیح می دهد. این ژن ها وظیفه کنترل رشد و نمو بدن را برعهده دارند. در بدن ما حدود ۲۵ هزار ژن وجود دارد معمولاً سرطان به علت بروز خطا در یک یا چند درجه در یک سلول به وجود می آید.

به تغییراتی که در آن یک سلول به وجود می‌آید جهش ژنی گفته می‌شود. معمولاً در هر سلول شش ژن یا تعداد بیشتری دچار جهش می شوند و این پدیده قبل از سرطانی شدن آنها رخ می دهد. در صورتی که یک ژن جهش پیدا کند نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد سپس سرطانی می‌شود و به صورت غیر قابل کنترلی شروع به رشد و تقسیم شدن می نماید.

در اکثر موارد جهش ژنتیکی در طول زندگی رخ می دهد ولی گاهی اوقات ممکن است ژن جهش یافته از طریق پدر یا مادر به فرزندان آنها منتقل شود.

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | سرطان ریه ارثی

ژن های جهش یافته که از والدین به ارث می رسند . 

وقتی از ژن های جهش یافته که ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهند از پدر و مادر به فرزندان آنها منتقل می‌شود که به آنها ژن‌های عامل سرطان ارثی گفته می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که در ژن های موجود در سلول تخمک یا اسپرم خطایی رخ بدهد سپس این جهش یافته به فرزند منتقل می شود.

به آنهایی که ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهند ژن‌های عامل سرطان گفته می‌شود. به طور کلی ژن ها از بدن ما در برابر سرطان محافظت می کنند و به ترمیم آسیب دیدگی DNA که در هنگام تقسیم سلولی رخ می‌دهد می پردازند.

به ارث بردن یک نسخه معیوب از این ژن ها به این معنا است که نمی‌توانند به ترمیم DNA آسیب دیده در سلول ها بپردازند. این امر بدین معنا است که احتمال سرطانی شدن سلول‌ها وجود دارد. ژن های ما از پدر و مادر به ارث می‌رسند و در صورتی که پدر یا مادر دارای یک ژن جهش یافته باشند حدود ۵۰ درصد احتمال دارد که ما نیز آن ژن معیوب را به ارث ببریم و ریسک ارثی بودن سرطان و بیماری های ژنتیکی در ما مطرح شود.

جهش ژنتیکی ارثی به این معنا نیست که ما حتماً دچار سرطان می شویم بلکه به این معنا است که ریسک ابتلا به برخی از انواع سرطان ها در ما در مقایسه با سایرین بیشتر است. به طور کلی برای این که یک فرد دچار سرطان ارثی شود باید جهش های ژنتیکی در تعداد بیشتری از ژن ها رخ دهد.

یشتر بدانید : آزمایش ژنتیک سرطان ارثی چیست؟

 

مرکز ژنتیک پزشکی کاریوژن

به این نوشته امتیاز دهید: