نقش ژنتیک در هوش و استعداد کودکان | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

نقش ژنتیک در هوش و استعداد کودکان

نقش ژنتیک در هوش و استعداد کودکان

موفقیت تحصیلی و ژنتیک

نقش ژنتیک در هوش و استعداد کودکان کاملا شناخته شده است. موفقیت تحصیلی عاملی است که والدین همیشه نگران آن هستند که آیا فرزندانشان در مدرسه به خوبی نتیجه خواهند گرفت یا خیر؟ اما فرزندانشان احتمالا همراه با آنچه که برای موفقیت نیاز دارند، متولد می شوند. پژوهش جدید منتشر شده توسط محققانی از دانشگاه تگزاس در آستین و کالج کینگ لندن توضیح می دهد ژن ها تاثیر قابل توجهی بر موفقیت تحصیلی از شروع مدرسه ابتدایی تا روز آخر دانشگاه دارند.

تحقیقات ژنتیکی در مورد موفقیت تحصیلی

محققان کالج کینگ لندن برای اولین بار نشان دادند که ژنتیک یک فرد می تواند. اثر مهمی بر ورود به دانشگاه، سطح دانشگاه و عملکرد ش در آنجا داشته باشد. تحقیقات این گروه موید نقش ژنتیک در هوش است.

محققان با بررسی هزاران دانشجوی شرکت کننده در این طرح، به دنبال یافتن میزان تاثیر ژنتیک و دیگر فاکتورها در موفقیت های بالای تحصیلی افراد بودند.

نتایج این تحقیق نشان داد که ۵۷ درصد از تفاوت های افراد با نتایج A به وسیله ژن ها مشخص می شود، همچنین ۴۶ درصد دستاوردهای افراد در دانشگاه وابسته به DNA آنهاست. مابقی اختلاف ها در نتایج به شرایط محیطی دانش آموزان بر می گردد، از سطح مالی خانواده گرفته تا کیفیت تحصیل افراد.

همچنین به نظر می رسد به غیر از نتایج آزمون ها، ژنتیک بر روی علاقه دانش آموزان برای ورود به دانشگاه و همچنین کیفیت دانشگاه انتخاب شده تاثیر می گذارد.

نقش ژنتیک در هوش و استعداد کودکان | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

پیامدها:

دکتر امیلی اسمیت-وولی به عنوان سرپرست تیم تحقیقاتی، می گوید اگرچه این یافته ها پیامدهایی را برای دانشجوها و اساتید به دنبال خواهد داشت. به هر حال دانستن این نکته که تفاوت های ما در موفقیت های دانشگاهی تا حدودی حاصل ژنتیک ماست جالب و مهم است.

اما از نگاه یک معلم، شما انتظار ندارید که همه دانش آموزان بلافاصله مطالب را یاد بگیرند. برخی با دشواری یاد می گیرند و برخی با مشکل جدی روبرو می شوند، و مهم است که بدانیم این همه حاصل شرایط محیطی نیست چون افراد استعدادهای متفاوتی دارند.

نقش ژنتیک در موفقیت تحصیلی با بررسی دوقلوهای همسان

این نتایج حاصل بررسی ۳۰۰۰ جفت دوقلوی همسان و غیرهمسان انگلیسی است. دوقلوهای همسان از نظر ژنتیکی ۱۰۰ درصد یکسان هستند و از نظر شرایط محیطی نیز در وضعیت یکسانی به سر می برند. مقایسه دوقلوهای همسان و غیر همسان محققان را قادر می سازد تا تاثیر کلی ژنتیک بر میزان تفاوت افراد وقتی معیارهایی مانند نمرات امتحانی اندازه گیری می شود، ارزیابی شود. اگر شباهت نمرات امتحانی دوقلوهای همسان بیشتر از دوقلوهای غیر همسان باشد، این فاکتورهای ژنتیکی هستند که موفقیت افراد را پیش می برند.

دوقلوها:

اولین دانسته های ما درباره تاثیر ژنتیک بر مهارت های علمی و تحصیلی، از تحقیقاتی که از طریق مطالعه دوقلوها انجام شده، بدست آمده. درواقع آرایش ژنتیکی دوقلوهای همسان با دوقلوهای غیرهمسان مقایسه شده است.

در این مطالعات مشاهده شد که مهارت های علمی و تحصیلی دوقلوهای همسان، بیشتر از دوقلوهای غیرهمسان بوده. و همین امر ثابت کرد که ژنتیک در موفقیت های تحصیلی نقش دارد.

اگر بخواهیم کمی بیشتر وارد جزئیات شویم، درواقع دوقلوهای همسان همه ژن هایشان مشابه است. و اما دوقلوهای غیرهمسان مانند خواهر برادرهای معمولی، فقط نصفی از ژن هایشان باهم مشترک است. امام در هر دو نوع از دوقلوها محیط خانه و مدرسه یکسان است.
نتایج تحقیقات ژنتیکی با نقش محیط در تعیین موفقیت تحصیلی است. بنابراین محققان دریافتند میزانی که ژن ها بر موفقیت تحصیلی تاثیر می گذارد. بیشتر از میزانی است که محیط مدرسه و خانه می تواند اثرگذار باشد. یعنی می توانند برآورد کنند که چه میزان توانایی به ارث برده می شود.

نمره پلی ژنیک

علاوه بر مطالعه دوقلوها – که قادر به تعیین ژن های مرتبط با موفقیت نیست.– دانشمندان ” نمره پلی ژنیک” را نیز محاسبه کردند. که در آن اثرات هزاران واریانت DNA شناخته شده مرتبط با موفقیت تحصیلی محاسبه شده است. نمره حاصله در مقایسه با مطالعه دوقلوها، بخش کوچکی از تفاوت های بین فردی را توجیه می کند- اثری که دانشمندان معتقدند ناشی از تعداد محدود ژن های شناخته شده ای می باشد. که با موفقیت تحصیلی مرتبط هستند.

دکتر اسمیت وولی با تایید نقش ژنتیک در موفقیت تحصیلی می گوید: “ما در حال حاضر دریافتیم که نمره های پلی ژنیک تا ۵% تفاوت های اندازه گیری شده افراد در دستاوردهای دانشگاهی را نشان می دهد. اگرچه مقدار کوچکی به نظر می رسد اما من فکر می کنم. که این نشان دهنده پیشرفت علم به سمتی است که بتوان در آینده نتایج را فقط بر اساس DNA پیش بینی کرد. ”

دکتر دیوید هیل

متخصص آمار ژنتیک در دانشگاه ادینبورگ، می گوید: ما فکر می کنیم. بیشتر رفتارها احتمالا حاصل برهم کنش ژن ها و محیط است. باتوجه به تحقیق قبلی که ثابت می کند. موفقیت تحصیلی در خانواده ها ارثی می باشد، او می گوید. کاملا مشخص است که ژنتیک عامل مهمی در این زمینه به شمار می رود. من فکر نمی کنم کسی این انتظار را داشته باشد. که ژنتیک تاثیری نداشته باشد، درحالیکه همه ویژگی های رفتاری ما به نوعی وراثتی هستند.

و ما هم اکنون می دانیم که موفقیت تحصیلی، هوش، شخصیت و اینکه شخص می خواهد. در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کند یا نه و میزان موفقیتش در آزمون، همه و همه ارثی هستند.


آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس: اصفهان، چهارراه آپادانا، جنب بانک تجارت، مجتمع تندیس، طبقه 1

تلفن: 03136412290 – 03136412291 – 09139596095

صفحه اینستاگرام ازمایشگاه ژنتیک اصفهان

ارتباط در واتساپ


بیشتر بخوانید:

بارداری و سلامت جنین

غربالگری سلامت جنین با استفاده از DNA جنینی

موانع ژنتیکی ازدواج
مشاوره ژنتیک در بیماری تالاسمی

علت افزایش پرولاکتین چیست؟

به این نوشته امتیاز دهید: