آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | تشخیص پیش از تولد PND

تشخیص پیش از تولد PND

تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی

زوجینی که در معرض خطر بالای انتقال یک بیماری ارثی به نسل بعدی خود قرار دارند، گزینه تشخیص پیش از تولد (PND) در پیش روی آنهاست تا ردیابی اختلال ژنتیکی در جنین امکان­پذیر شود. بنابراین، اگر با انجام این آزمایش جنین مبتلا تشخیص داده شود، تنها گزینه در دسترس زوجین یا داشتن فرزند مبتلا به یک بیماری ژنتیکی است یا ختم بارداری.

این تصمیمی سخت و سرنوشت­ ساز است خصوصاً در مورد بارداری­ های پیشرفته. بسیاری از زوجین ممکن است بارداری­های متعددی را خاتمه داده باشند تا یک فرزند سالم را بدنیا بیاورند و ممکن است دیگر حاملگی ­های مبتلای بیشتری را برنتابند. در بعضی از موارد ممکن است بخاطر پاره ­ای از  دلایل مذهبی، اخلاقی و قانونی امکان ختم بارداری وجود نداشته باشد.

روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه­ گزینی (PGD) به عنوان روش جایگزین تشخیص پیش از تولد (PND) معرفی شده است تا اختیار عمل زوجینی که در معرض خطر انتقال یک بیماری ژنتیکی به نسل بعد هستند را افزایش دهد و اطمینان خاطر و کاهش اضطراب در طول دوره بارداری را به ارمغان آورد.

روش PGD را می­ توان بعنوان شکل زودهنگام تشخیص پیش از تولد (PND) در نظر گرفت. هدف مطلوب این روش، تشخیص یک بیماری ژنتیکی معین در رویان­هایی (جنین در مراحل اولیه تکوین) است که هنوز به رحم انتقال نیافته­اند و در نتیجه حاملگی اتفاق نیفتاده است. سرانجام رویا ن­هایی به رحم منتقل می­شوند که پس از آنالیز ژنتیک، سالم تشخیص داده شده­اند. بنابراین زوجین با انجام این آزمایش با احتمال قریب به یقین نیاز به ختم بارداری نخواهند داشت. از اینرو PGD مکمل روش های کمک باروری است و به لقاح خارج رحمی (IVF) نیازمند است تا رویان برای انجام آزمایش پدید آید.

 آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | تشخیص پیش از تولد

پس از کاربرد PGD برای اولین بار (Handyside et al., 1990)، این روش به ابزاری مهم به سایر روش­های موجود برای جلوگیری از اختلالات ژنتیکی و علاوه بر آن به گزینه ­ای قابل توجه در پزشکی تولید مثل مبدل گشت. از آن زمان تعداد مراکزی که PGD انجام می­ دهند و متعاقباً شمار انواع اختلالات ژنتیکی که می­ توان تشخیص داد بطور مستمر رو به افزایش است. هم اکنون طیف اختلالات ژنتیکی قابل تشخیص با این روش، ناهنجاری­های کروموزومی تعدادی و ساختاری و اکثر اختلالات تک ژنی (SGD) را شامل می ­شود.

بیشتر بخوانید : فرآیند PGD چیست ؟

امروزه از PGD در چندین حوزه دیگر نیز استفاده می­شود. علاوه بر موارد SGD (بیماری های ژنتیکی تک ژنی)، غربالگری آنوپلوئیدی­های کروموزومی در رویان­های حاصل از بیماران ناباروری که در معرض خطر سن بالای مادر و سقط مکرر قرار دارند، تعیین جنسیت برای توازن جنسیتی خانواده، و تطابق HLA فرزند جدید با فرزند بیمار کنونی برای اهدای پیوند سلول­های خون بند ناف سازگار، در زمره موارد استفاده از PGD قرار می­ گیرند.

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مندل مفتخر است که اعلام دارد با در اختیار داشتن مجرب­ترین کادر پرسنلی ممکن در این زمینه و همچنین پیشرفته­ ترین فن­آوری­ های حال حاضر با بکارگیری روش­های FISH، microarray و روش­های مبتنی بر تکنیک­های مولکولی طیف وسیعی از خدمات PGD را به مراجعین محترم عرضه می­ دارد.

چرا آزمایشات ژنتیکی تشخیص پیش از تولد لازم می شود ؟

به این نوشته امتیاز دهید: