بارداری و سلامت جنین | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

بارداری و سلامت جنین

بارداری و سلامت جنین در بارداری، همواره مهمترین دغدغه هر پدر و مادری است. از ضروری ترین مراقبت های دوران بارداری، انجام آزمایش هایی است که باید برای مطمئن شدن از سلامت جنین انجام شود. برخی از این تست ها برای همه مادران باردار لازم است. اما بعضی از آنها با توجه به نظر متخصص و در مواردی انجام می شود که ممکن است سلامتی جنین در خطر باشد. احتمال بروز برخی از اختلالات و نقایص نیز از موارد مهم است. با توجه به اینکه بعضی از آزمایش های دوران بارداری با خطر بالایی برای مادر و جنین همراه هستند، باید دقت داشت آزمایشی که کمترین آسیب را به جنین و مادر وارد می کند و بالاترین دقت را دارد انجام شود.

غربالگری سه ماهۀ اول بارداری شامل سونوگرافی NT و آزمایش‌های خون سه ماهۀ اول بارداری است که معمولاً بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ انجام می‌شود:

سونوگرافی، آزمایش عمومی برای مادران باردار

یکی از آزمایش های معمولی که در همه مادران باردار برای بررسی وضعیت جنین انجام می شود. سونوگرافی است. این تست از هفته ۵ یا ۶ بارداری تا هفته های آخر (هم در سه ماهه اول و هم در سه ماهه دوم) قابل انجام است. آزمایش سونوگرافی می تواند با بررسی کلی سلامت جنین و رشد او همراه باشد. وضعیت تکامل و ابعاد اعضای بدن برای تعیین سن بارداری و کنترل ضربان قلب و بررسی مقدار مایع آمینوتیک یک دید کلی در مورد وضعیت سلامتی جنین در اختیار قرار می دهد. همان طور که ذکر شد. سونوگرافی یک بررسی پایه برای بررسی کلی وضعیت جنین است، بدین معنی که سلامت یا تمام نقص های جنین را نمی تواند با دقت بالایی آنالیز کند. به همین دلیل متخصصین زنان و زایمان، معمولا از تست های تکمیلی مانند بررسی DNA جنینی برای اطمینان از سلامت جنین استفاده می کنند.

بارداری و سلامت جنین | آزمایشگاه ژنتیک اصفهان
سونوگرافی در زمان بارداری

سونوگرافی به عنوان یک ازمایش عمومی برای مادران باردار، یک دید کلی در مورد وضعیت جنین در اختیار قرار می دهد، برای اطمینان از سلامت جنین آزمایش های تکمیلی مانند NIPT لازم است.

اگر جواب سونوگرافی طبیعی نبود باید چه کار کرد؟

در صورتی که در سونوگرافی مورد غیر طبیعی (مانند بالابودن NT یا وجود کیست) در جنین وجود داشته باشد. بهتر است که تا آزمایش های غربالگری سه ماهه دوم زمان را از دست ندهید و به سرعت بررسی سلامت جنین از طریق DNA جنینی انجام شود. آنالیز DNA جنینی یا NIPT یک تست ژنتیکی غیرتهاجمی و با دقت بالاست که در سه ماهه اول قابل انجام است. و با اطمینان بالایی وجود نقایص ژنتیکی مانند سندرم داون را در جنین بررسی می کند. تریزومی ۱۸ و تریزومی ۱۳ و مشکلات کروموزوم های جنسی در این بررسی با دقت بالایی بررسی می شوند.

آزمایش خون سه ماهه اول بارداری (تست دوگانه)

به منظور بررسی سلامت جنین، آزمایش خون برای مادران باردار در سه ماهه اول بارداری انجام می شود. دو نوع آزمایش خون برای بررسی مقدار پروتئین A ؛ PAPP-A پلاسمای خون و هورمون گنادوتروپین جفتی انسان hCG انجام می شوند. اگر هرکدام از این مقادیر غیرطبیعی باشند ممکن است به معنی احتمال ایجاد مشکل کروموزومی باشد.
آزمایش های دیگری نیز برای بررسی ایمنی بدن در مقابل بیماری هایی مانند سرخجه، نقرس، هپاتیت ب و ایدز، همچنین برای تعیین گروه خونی وفاکتور RH انجام می شود. اگر فاکتور RH مادر منفی و جنین مثبت باشد. در این صورت به مادر گلوبین تزریق می شود. بررسی گروه خونی زوجین به همین علت ضروری می باشد.

تست های غربالگری

مهمترین مسئله در دوران بارداری، اطمینان از سلامت جنین با کمک آزمایش های غربالگری جنین است.

آیا اگر سونوگرافی و آزمایش خون سه ماهه اول بارداری طبیعی بود، می توانم از سلامت جنین مطمئن باشم؟
خیر، لازم به ذکر است سونوگرافی و آزمایش های خون تنها احتمال ابتلای جنین به برخی ناهنجاری های کروموزومی یا ژنتیکی را تخمین می زند. و به هیچ عنوان به شما در مورد سلامت یا بیماری جنین اطمینان نمی دهد. برای اطمینان از سالم بودن جنین نیاز به انجام آزمایش های با دقت بیشتر مانند بررسی ژنتیکی DNA جنینی (cell-free DNA) یا تست NIPT است.

 


آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس: اصفهان، چهارراه آپادانا، جنب بانک تجارت، مجتمع تندیس، طبقه 1

تلفن: 03136412290 – 03136412291 – 09139596095

صفحه اینستاگرام ازمایشگاه ژنتیک اصفهان

ارتباط در واتساپ


بیشتر بخوانید:

دلایل بروز بیماری فلج مغزی چیست ؟

پیشگیری از سرطان پستان ارثی

بررسی Her2 در بیماران سرطان سینه

روش انجام آزمایش تعیین هویت

علت افزایش پرولاکتین چیست؟

به این نوشته امتیاز دهید: