آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | ارثی بودن سرطان چقدر حقیقت دارد ؟

ارثی بودن سرطان چقدر حقیقت دارد ؟

کدام سرطان ها ارثی هستند؟

سرطان در واقع یک اختلال شایع است و معمولا شنیدن خبر ارثی بودن سرطان و درگیر شدن چند نفر از اعضای خانواده به این بیماری، جای تعجب ندارد. گاهی اوقات برخی از انواع سرطان ها زمینه ارثی دارند اما در برخی مواقع قرار گرفتن تعدادی از اعضای خانواده در معرض عوامل و فاکتورهای بروز سرطان از قبیل استعمال دخانیات مثل سیگار کشیدن باعث می شود که ریسک ابتلا به سرطان افزایش قابل چشم گیری پیدا کند.

این احتمال وجود دارد که فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان تحت تاثیر سایر عواملی از قبیل چاقی که معمولاً زمینه ارثی دارد قرار بگیرند اما در برخی مواقع سرطان به علت وجود یک ژن غیر عادی که از پدر و مادر به فرزندان منتقل می شود به وجود می آید

در بین بیماری هایی که یک فرد ممکن است در طول عمر خود بدان ها دچار شود، بیماری سرطان از مابقی بیماری ها نگران کننده تر است. در واقع طبق آماری  که بر اساس تحقیقات میدانی بدست آمده است، ۱۰ درصد سرطان ها به ‌طور ژنتیکی قابل انتقال هستند اما بسته به شرایط محیطی و جغرافیایی و همچنین نحوه ی زندگی و رفتارهای یک فرد در طول زندگی و همچنین سبک زندگی، ممکن است سرطان به حالت های مختلفی در بدن شخص نمود پیدا کند یا حتی این احتمال وجود دارد که بیماری اصلاً او را درگیر نکند.

ژن های تولید کننده سرطان های نوع وراثتی، از والدین به فرزندان قابل انتقال بوده و در این شرایط افراد مختلفی را درگیر خود می کند. بنابراین به والدینی که دچار اینگونه بیماری ها هستند، توصیه ی اکید می گردد که هرچه سریع تر آزمایش های لازم را برای فرزندان خود انجام داده و در رابطه با وضعیت سلامت آنها با پزشک متخصص مشورت نمایند. تا هرگونه احتمال ابتلا به بیماری را در آنها به صفر برسانند.البته در نظر گرفتن این نکته خالی ضروری است که ممکن است در برخی نسل‌ها سرطان بروز نکرده اما برای نسل بعدی قابل مشاهده باشد.

اگر پدر مادری جهش ژنتیکی داشته باشند تا ۵۰ درصد امکان رخداد جهش هایی که مسبب سرطان در فرزندان می‌شوند وجود دارد. با دانستن این نکته، بهتر است برای حفظ سلامت خود و فرزندانتان آزمایش های روتینی را انجام داده تا از سلامت کامل خود، اطمینان حاصل کنید.

به طور کلی ۱۰ درصد سرطان در زنان و مردان وراثتی هستند، البته تحقیقات زیادی نشان می دهد که ممکن است جهش وراثتی عامل اصلی سرطان نباشد و سبک زندگی یک فرد باعث بروز بیماری‌های ناخوشایندی مثل سرطان در بدن او شود. برای مثال افرادی که از تنباکو استفاده می کنند، نسبت به باقی افراد جامعه راحت‌تر دچار مشکلات ناخوشایندی مثل سرطان و بیماری های خطرناک دیگری می‌شوند.

گاهی سرطان به طور خانوادگی در بدن همه اشخاص ظاهر می شود اما ممکن است جهش وراثتی در لیست عاملین این اتفاق نباشد.در واقع افرادی که در یک خانواده زندگی میکنند سبک زندگی متشابهی دارند، مثلاً سیگاری بودن یکی از اعضای خانواده می‌تواند بر روی سلامت دیگر افراد نیز اثر بگذارد یا حتی ممکن است عادت سیگار کشیدن به همه خانواده ربط پیدا  کند که در این صورت احتمال بروز بیماری در بین همه ی اعضاء خانواده نیز افزایش پیدا می‌کند.

در تعریف ارثی بودن سرطان می توان گفت نوعی اختلال است که در آن سلول ها به صورت غیر عادی و به طرز غیرقابل کنترلی شروع به رشد و تکثیر می کنند. این اختلال به علت تغییرات در برخی از ژن های درون سلولهای ایجاد می گردد. ژن ها، یک بخش از DNA هستند که وظیفه ی آنها تولید پروتئین های مورد نیاز بدن و تاثیر گذاری بر نحوه عملکرد سلول ها بوده و به حفظ تعادل آنها کمک می کنند.

تاثیر ژن ها در تعیین رنگ چشم، پوست، مو و قد کاملا مشهود می باشد و همچنین در شانس ابتلا به برخی از بیماریهای خاص از قبیل سرطان موثر هستند. گاهی اوقات ژن ها دستخوش تغییرات مختلفی می ‌شوند که از آنها تحت عنوان جهش ژنتیکی یاد می شود به عنوان مثال ممکن است جهش در ژن ها باعث توقف در روند عملکرد آنها شود.

 آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | ارثی بودن سرطان

انواع سرطان‌های ارثی 

  1. سرطان معده
  2. سرطان رحم
  3. سرطان پوست
  4. سرطان روده
  5. سرطان تخمدان
  6. سرطان سینه
  7. سرطان پانکراس
  8. سرطان پروستات و تخمدان

 

مطالب پیشنهادی مرتبط : 

 

صفحه رسمی مرکز ژنتیک پزشکی کاریوژن 

4/5 - (25 امتیاز)