آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | سرطان پانکراس ارثی

فاکتور های ژنتیکی بروز سرطان پانکراس ارثی

هر آنچه که لازم است درباره سرطان پانکراس ارثی بدانید :

سرطان پانکراس به اختلالی گفته می ‌شود که سلول را به صورت غیر عادی و کنترل نشده در یک یا چند نقطه از پانکراس شروع به رشد می ‌کنند و باعث به وجود آمدن تومور می شوند. با به وجود آمدن تومور در روند عملکرد لوزالمعده اختلال ایجاد می شود. معمولا علائم و نشانه های سرطان پانکراس تا آخرین مراحل بیماری خود را نشان نمی ‌دهند به همین دلیل کنترل آن دشوار است. با توجه به اینکه تعداد زیادی از سرطان‌ های ارثی هستند سرطان پانکراس ارثی تعداد زیادی از افراد را درگیر کرده است.

طبق اطلاعات به دست آمده از انجمن سرطان آمریکا حدود ۳ درصد از انواع سرطان ها در آمریکا به سرطان پانکراس ارتباط دارند. در سال ۲۰۱۸ برآورد شده است که حدود ۵۵۴۴۰ نفر به سرطان پانکراس مبتلا شده اند.

شیوع بالای ابتلا به سرطان و مسئله ارثی بودن آن ذهن تعداد زیادی از پزشکان به بیماران و اعضای خانواده آنها را به خود درگیر کرده است و این مسئله باعث افزایش اهمیت آزمایش ژنتیک شده است.

فاکتورهای ژنتیکی

آسیب دیدگی یا بروز هر نوع تغییر در DNA می تواند باعث آسیب دیدگی ژن هایی شود که وظیفه کنترل رشد سلول ها را بر عهده دارند. ژن های جهش یافته از طریق یک نسل به نسل بعد منتقل می شوند و باعث بروز سرطان پانکراس ارثی خواهد شد.

سایر تغییرات ژنتیکی می توانند به علت قرار گرفتن در معرض محرک های محیطی از قبیل مصرف تنباکو به وجود بیایند. افرادی که دارای سندروم های ژنتیکی خاصی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس قرار می گیرند. این موارد به شرح زیر می باشند:

  • سرطان سینه و سندروم سرطان تخمدان ارثی
  • ملانوما
  • التهاب پانکراس
  • سندروم لینچ
  • جنسیت

سرطان پانکراس اغلب در میان مردان شایع تر از زنان است. انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است که در حال حاضر ۲۹۲۰۰ مرد و ۲۶۲۴۰ زن دچار سرطان پانکراس شده اند.

 آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | فامکتور های ژنتیکی سرطان پانکراس

مطالب پیشنهادی مرتبط : 

سموم محیطی

برخی از سموم می تواند ریسک ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش دهند. برخی از آنها عبارتند از: حشره کش ها، رنگ ها، و مواد شیمیایی مورد استفاده برای خالص کردن فلزات

هنگامی که بدن در تماس با این عوامل خطرآفرین قرار می ‌گیرد رادیکال‌ های آزاد به وجود می ‌آیند و باعث آسیب دیدگی سلول‌ ها خواهند شد و بر توانایی آنها برای عملکرد طبیعی تأثیر می گذارند. حاصل این فاجعه به وجود آمدن سلول های سرطانی است.

سایر فاکتورهای پزشکی

سن یک فاکتور خطر بسیار مهم در ابتلا به سرطان پانکراس است و معمولاً افرادی که ۶۰ سال به بالا سن دارند بیشتر دچار این نوع سرطان می شوند. دانشمندان توانسته اند ارتباط بین سرطان پانکراس و چند بیماری دیگر را کشف کنند. این بیماری ها به شرح زیر می باشند:

  1. سیروز کبدی یا تشکیل بافت اسکار در کبد
  2. عفونت معده توسط باکتری ایجاد کننده زخم معده
  3. دیابت شیرین
  4. التهاب لوزالمعده یا پانکریت
  5. التهاب لثه یا بیماری لثه

 

برای گرفتن اطلاعات بیشتر جهت آزمایش ژنتیک سرطان اصفهان با ما در تماس باشید : 

به این نوشته امتیاز دهید: