آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | آنالیز و مشاوره ژنتیک سرطان معده ارثی

آنالیز و مشاوره ژنتیک سرطان معده ارثی

ارثی بودن سرطان معده

سرطان معده که از آن تحت عنوان سرطان گاستریت نیز یاد می شود به علت رشد غیر عادی سلول های بدن در معده و تشکیل توده سرطانی به وجود می آید. طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت در سال در سراسر جهان ۷۳۲ هزار مورد مرگ به علت سرطان معده رخ می دهد. در برخی از خانواده ها سابقه ابتلا به سرطان معده وجود دارد و این مسئله باعث شده سرطان معده ارثی مطرح شود.

به طور کلی سرطان معده پنجمین سرطان شایع در سراسر جهان است اما سومین علت اصلی مرگ و میر مرتبط با سرطان محسوب می ‌شود. در ایالات متحده آمریکا در طول سال چیزی حدود ۲۵۵۰۰ مورد جدید سرطان معده گزارش می ‌شود.

اکثر افرادی که دچار سرطان معده هستند یا بیماری آنها به سایر اندام های بدن متاستاز می دهد یا آنکه این اختلال به علت سرطان یک اندام دیگر به وجود آمده است. متاستاز عبارتی است که برای توصیف انتشار سرطان از یک نقطه ای که برای اولین بار درگیر شده است به سایر نقاط بدن به کار برده می شود.

چند درصد از سرطان معده ارثی است؟

چیزی حدود ۱۰ درصد از سرطان های معده ارثی است به عبارتی از هر ده مورد یک مورد به موضوع ارثی بودن سرطان ارتباط دارد و این مسئله باعث می شود که ریسک ابتلا به سایر اعضای خانواده به این اختلال افزایش پیدا کند. متاسفانه هنوز علت اصلی ارثی بودن سرطان معده مشخص نشده است.

اگر چه برخی تغییرات در ساختار ژن ها در میان اعضای خانواده فرد مبتلا به سرطان معده شناسایی شده است نقش فاکتورهای ژنتیکی در این اختلال به طور دقیق مشخص نیست.

پزشکان عقیده دارند که فاکتورهای محیطی، جهش‌ های ژنتیکی و یا ترکیبی از این عوامل می ‌توانند در ارثی بودن سرطان معده نقش داشته باشند. برخی از بیماری‌ های وراثتی شناخته شده که می ‌تواند باعث ابتلا به سرطان معده و گاهی اوقات سایر انواع سرطان ها شوند به شرح زیر می باشند:

  1. سرطان معده  منتشر
  2. سرطان کولون غیر پولیپوزی ارثی
  3. سندروم لی فرامنی
  4. سندروم پتز جگرز

این بیماری ها در همه افرادی که دارای ژن عامل بروز سرطان معده هستند به وجود نمی آید و همه افرادی که این بیماری ها را دارند دچار سرطان معده نخواهند شد.

بیشتر بخوانید : تشخیص ژنتیکی سرطان ها با دانستن جهش در هر فرد

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | مشاوره ژنتیک در درمان بیماری ژنتیکی

مشاوره ژنتیک یک گام ضروری برای ارزیابی جهش ژنی

انجام مشاوره ژنتیک در تشخیص ارثی بودن سرطان معده و انجام اقدامات به موقع کاملاً ضروری است. مشاوره ژنتیک برای تشخیص سرطان شامل آنالیز سابقه خانوادگی حداقل سه نسل است.

انجام آزمایش ژنتیک در خانواده هایی که برخی از افراد آن به سرطان معده مبتلا شده اند به شدت توصیه می شود. در اکثر جوامع ۱۸ سالگی سن مناسب برای انجام مشاوره ژنتیک و بررسی ارثی بودن سرطان معده است. در برخی موارد انجام مشاوره ژنتیک قبل از سن ۱۸ سالگی درخواست می شود.

 

مرکز ژنتیک پزشکی کاریوژن

3/5 - (1 امتیاز)