آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | سرطان ریه ارثی

نقش ژن ها در بروز سرطان ریه ارثی

 پیشگیری از سرطان ریه ارثی با انجام تست ژنتیک

امروزه محققان به خوبی می داند که برخی از انواع سرطان ها از قبیل سرطان تخمدان و سرطان کولون ارثی است. اگرچه هنوز نقش وراثت در سرطان ریه ارثی مشخص شده است داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان باعث می شود ریسک ابتلا به این اختلال افزایش پیدا کند.

به احتمال خیلی زیاد سرطان ریه به جهش ژنتیکی در زنان و در افراد غیر سیگاری و مواردی از این قبیل ارتباط دارد. به طور کلی طبق ارزیابی های انجام شده حدود  ۱/۷ درصد از سرطان های ریه تا سن ۶۸ سالگی ارثی هستند.

آیا سرطان ریه وراثتی است؟

در صورتی که یکی از اعضای درجه یک خانواده شما از قبیل پدر، مادر ،خواهر یا برادر و حتی فرزندان دچار سرطان ریه شده باشد ریسک وراثتی بودن آن مطرح خواهد شد. این خطر در میان زنان بیشتر از مردان است و افراد غیر سیگاری بیشتر از افراد سیگاری دچار این بیماری می شوند.

در صورتی که اقوام درجه دو شما از قبیل عمو خاله عمه و دایی و حتی فرزندان آنها دچار سرطان ریه باشند ریسک ابتلا به سرطان ریه ارثی حدود ۳۰ درصد در شما افزایش پیدا می‌کند.

 آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | نقش ژن ها در بروز سرطان ریه ارثی

اگر ابتلا به سرطان ریه در خانواده شما ارثی است چه کار باید بکنید؟

در صورتی که پزشک به این نتیجه برسد که سرطان ریه در خانواده شما زمینه وراثتی دارند اقدامات لازم را انجام خواهد داد. سی تی اسکن برای بررسی سرطان ریه یک روش برای تشخیصی برای این اختلال است. البته در حال حاضر فقط برای افرادی که بین ۵۰ تا ۷۴ سال سن دارند، افرادی که سیگاری هستند، یا در ۱۵ سال گذشته سیگار کشیدن را ترک کرده اند، و افرادی که حداقل به مدت ۳۰ سال سیگاری بوده اند درخواست می شود .

پزشک بر اساس فاکتورهای خطر در شما می تواند درخواست انجام آزمایشات غربالگری را بدهد. قبل از آنکه این مسئله به ذهن شما خطور کند که جهش ژنتیکی از پدر یا مادر به شما منتقل شده است به این موضوع فکر کنید که در اکثر موارد می توان از بروز سرطان ریه ارثی پیشگیری کرد. ترک کردن سیگا،ر داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش کردن و مواردی از این قبیل می تواند ریسک ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد.

چنانچه ارثی بودن سرطان ریه در خانواده شما محرز است و این مسئله شما را نگران کرده می‌توانید با مشاوره ژنتیک و مراجعه به متخصصین توانمند ما تست ژنتیک بدهید تا ریسک ابتلا به این اختلال در شما بررسی و تعیین گردد. در صورتی که نتیجه آزمایش ژنتیک شما مثبت بود پزشک اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

ارثی بودن سرطان چقدر حقیقت دارد ؟

 

به این نوشته امتیاز دهید: