آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | هدف از آزمایش ژنتیک سرطان چیست ؟

هدف از آزمایش ژنتیک سرطان چیست ؟

آزمایش ژنتیک برای چه مقاصدی انجام می شود ؟

دلیل اصلی انجام آزمایش ژنتیک سرطان این است که در طی آن تغییرات وراثتی ، جهش در کروموزوم ها، ژن ها و پروتئین های یک فرد به طور کامل بررسی شوند. رخ دادن یک جهش ژنتیکی در بدن هر فرد به راحتی امکان پذیر است. در برخی موارد این جهش مضر و برخی اوقات نیز سودمند است، در برخی موارد جهش ژنتیکی یک عمل خنثی است و تغییری در سلامت فرد ایجاد نمی کند.

جهش هایی که مضر باشند بدن افراد را با بیماری سرطان مواجه می‌کنند. انواع خاصی از جهش‌های ژنتیکی، به عنوان عامل سرطان های وراثتی، در طی تحقیقات بسیار زیادی شناخته شده است.

برای اثبات وجود یا عدم وجود شرایط وراثتیِ حاملِ سرطان، بررسی های ژنتیکی می ‌توانند این نظریه را تایید یا رد کنند. آزمایش ژنتیک سرطان نیز قابل بررسی هستند تا جهش های مشخصِ وراثتی در اعضای یک خانواده از نظر حامل بودن یا نبودن تشخیص داده شوند. بر اساس عملکرد های ژنتیک در افراد، خطر ابتلا به سرطان از طریق مکانیسم‌های مختلفی قابل بروز است. مثلاً خطر افزایش سرطان در جهش ژن های کنترل کننده رشد سلولی بسیار زیاد است.

۱۰ درصد سرطان ها به طور کامل، ارثی هستند یعنی از والدین به افراد انتقال پیدا می‌کنند اما باید بدانید که باقی سرطان ها با یک تغییر ژنتیکی شروع می‌شود و از یک سبک زندگی نا سالم تغذیه شده و در بدن افراد بروز و شروع به رشد می کنند.

شاید برای شما هم این سوال وجود داشته باشد که آیا با توجه به تحقیقات صورت گرفته و نتایج به دست آمده می توان تشخیص داد که کدام سرطان ها ارثی بوده و از والدین به فرزندان منتقل شده اند؟ و حتی علائم و ویژگی ها در آن ها چگونه و به چه صورت بروز می نماید؟

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان | عوامل بروز بیماری های ارثی

آزمایش های ژنتیکی برای تشخیص و درمان سرطان

اگر خود یا اطرافیانتان در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های ارثی هستید باید آزمایش ژنتیک انجام دهید. این تست های ژنتیکی به صورت کاملا دقیق علائم سرطانی منتقل شده از نسلی به نسل بعد را مشخص می نمایند.

در صورتی که یکی از شرایط زیر برای شما وجود دارد بهتر است به انجام این تست ها بپردازید :

سابقه شخصی سرطان حتی در صورتی که درمان شده است سابقه خانوادگی سرطان حتی اگر یکی از اعضای خانواده تان درگیر آن شده باشد متعلق بودن به یک جامعه خاصِ در معرض خطر یکی از انواع سرطان اگر شرایط ذکر شده در فوق برایتان رخ داده است، حتما باید با یک پزشک یا مشاور ژنتیک صحبت کنید تا مشخص شود که در خانواده تان، در اقوام یا جمعیتی که شما به آن تعلق دارید چه نوع سرطان هایی شایع بوده و به طور ارثی وجود داشته است. هر متخصص ژنتیک با توجه به معیارهای خاصی می تواند تشخیص دهد که آیا آزمایش ژنتیک برای شما نیاز است یا خیر

نباید به طور خود سر، به هر آزمایشی تن داد. برخی از این آزمایش ها تهاجمی هستند و حتی ممکن است خودشان باعث افزایش احتمال و ریسک بروز سرطان بر بدن انسان شوند. پس مشاوره گرفتن از یک پزشک متخصص کاملا الزامی است.

آزمایش ژنتیک سرطان ارثی چیست؟

 

به این نوشته امتیاز دهید: